Aktualitātes

Zaļā kursa politika un ceļš uz klimatneitralitāti lauksaimniecības sektoru skars visasāk

18.04.2024 Drukāt
Zaļā kursa politika un ceļš uz klimatneitralitāti lauksaimniecības sektoru skars visasāk

Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas (LLKA) biedru kopsapulcē, kas norisinājās aizvadītajā nedēļā, 12.aprīlī, par aktualitātēm nozarē un Eiropas zaļā kursa ietekmi uz lauksaimniecību plašāku izklāstu pauda Zemkopības ministrijas valsts sekretāra vietniece Dace Arāja.

Kā norādīja D.Arāja, 2023.gadā, pārskatot Emisiju kvotu tirdzniecības sistēmas (ETS) direktīvu, ir izveidota jauna, no esošās Eiropas Savienības (ES) ETS nodalīta sistēma – ETS2, kas aptver emisijas no kurināmā sadedzināšanas ēkās, autotransporta un papildu nozarēs, galvenokārt mazās rūpniecības nozarēs, uz kurām neattiecas pašreizējā ES ETS.

ETS2 izveides mērķis ir samazināt siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas ETS iekļautajās nozarēs par 62% līdz 2030.gadam, salīdzinot ar 2005.gadu. Tas stimulētu ieguldījumu veikšanu ēku renovācijā un zemu emisiju mobilitātē. Kvotas iegādāsies un nodos degvielas piegādātāji, kas 2025.gadā uzsāks CO2 monitoringu un ziņošanu,

Paredzēts, ka ETS2 savu darbību sāks 2027.gadā vai 2028.gadā, ja būs īpaši augstas gāzes vai naftas cenas.

Jāuzsver, ka degviela un kurināmais netiks ietvertas ETS2, ja to izmantos darbībās, kas iekļautas ES ETS, lauksaimniecībā, mežsaimniecībā un zivsaimniecībā, tostarp lauksaimniecības mašīnās uz ceļiem ar cietu segumu; dzelzceļā, aviācijā, kuģniecībā un citā transportā vai citā kurināmā sadedzināšanā (piemēram, militārajā) utml.

Nākotnes izaicinājums lauksaimniecības, mežsaimniecības un zivsaimniecības nozarēm būs degvielas nodalīšanas, uzskaites, kontroles un uzraudzības sistēmas izveide. Savukārt lauksaimniekiem marķētā dīzeļdegviela ar samazinātu akcīzes nodokļa likmi arī turpmāk tiks paredzēta, bet apjoms var tikt koriģēts.

Zemkopības ministrija šobrīd strādā pie degvielas patēriņa pārvaldības sistēmas izveides mežsaimniecības sektorā, identificējot un uzskaitot degvielas iepirkuma procesā iesaistītās puses, to lomas un pienākumus, kā arī nosakot degvielas kvotas piešķiršanas mehānismu atkarībā no mežsaimniecības darbu veida, cirtes, platības u.c. faktoriem.

“Ekspertu aprēķini liecina, ka nākotnē, pateicoties ETS2, par degvielu maksāsim vairāk – 10-30 eiro centus, atkarībā no tā brīža degvielas cenas. Līdz ar to, mērķi ir izaicinoši un cerams, ka tie nesagraus Latvijas lauku ražotāju attīstību”, secina LLKA lauku attīstības speciāliste Sanita Putniņa.

Prezentācija "Aktualitātes nozarē un Eiropas zaļā kursa ietekme uz lauksaimniecības politiku"